Daar zijn ze weer!

Om de zoveel tijd komen mijn twee jeugdige vrienden weer voorbij in een gesprek over tekst. “We moeten meer Jip en Janneke taal gebruiken!” Hoewel ik ze erg leuk vind, vind ik hun taalgebruik wel heel erg simpel voor zakelijke teksten. Want als je ècht zo gaat schrijven als in Jip en Janneke, kom je

Inspiratie voor je blog

Als ondernemer moet je bloggen om je online zichtbaarheid te vergroten. Zo kun je kennis delen en laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Dat klinkt heel leuk en aardig, maar na zo’n veertig blogs zijn je onderwerpen vaak wel uitgeput. Hoe doe je dan nog inspiratie op? Hieronder vind je zes

Gelijk

De afgelopen weken heb ik me weer heerlijk kunnen ergeren. Er is namelijk een nieuwe brillenboer verschenen. Deze brillenboer maakt met een balkende volkszanger reclame voor zijn brillenhandel. Niet alleen de balkende zanger met foute uitspraak (luv in plaats van love) wekte mijn irritatie, ook de tekst die de verkoopster uitspreekt zorgde bij mij voor

Scherp blijven

Als professionele tekstverbeteraar krijg ik heel wat op mijn beeldscherm. Voor mij is het heel normaal om te kijken of die zin niet nog wat korter kan. Of om die lijdende vorm weg te schrijven. Maar ik zie dat heel veel mensen daar de tijd niet voor kunnen of willen nemen. Ik merk het ook

Makelaarstaal

Sinds een half jaar zijn wij op huizenjacht. Dat is erg leuk en intensief. Daarnaast is het ook erg interessant als je veel met teksten bezig bent. Want zo leer je ook de taal van de makelaar beter kennen. Die makelaars weten namelijk wel wat verkopen is. In hun beschrijvingen van woningen zijn ze vaak erg creatief.

Vrouwen over 40

Ja, ik hoor er ook bij. Dus ook ik zou me aangesproken moeten voelen door een televisiereclame voor shampoo voor oudere dames met schommelende hormonen die iedere dag vol wanhoop de haren in hun borstel tellen. Maar de ergernis over de manier waarop ze in deze reclamespotjes onze respectabele leeftijd zeggen, overheerst wel zodanig dat ik die shampoo

Burgers horen op een broodje

Je leest het zo vaak: het woord ‘ burger’ voor ‘inwoner’. Ik heb er een hekel aan. Ik vind het lelijk, oubollig en neerbuigend klinken. Ik zeg altijd: een burger draagt een horlogeketting en een hoge hoed en die rookt dikke sigaren. Gebruik liever ‘inwoner’, dat klinkt veel moderner! Persoonlijk? Maar waarom heb ik zo’n hekel

Taalverarming door eenvoudig schrijven?

Bij de overheid, verzekeringsmaatschappijen en banken moeten de medewerkers tegenwoordig schrijven op B1 niveau. Want die moeilijke teksten waar we eerder mee geconfronteerd werden als inwoner, verzekerde en klant konden echt niet meer. Die onbegrijpelijke, ingewikkelde teksten waar je uren op moest puzzelen voor je begreep dat je aanvraag was afgewezen, moesten eenvoudiger en begrijpelijker

Een event, wat is dat eigenlijk?

Als je tegenwoordig iets organiseert, moet dat natuurlijk wel hip zijn. Je wilt zoveel mogelijk bezoekers trekken. Wat doe je dan? Dan noem je jouw symposium, feest, evenement, beurs of open dag ‘event’. Want dat is hip en van nu. Natuurlijk erger ik me aan dat Engelse woord. Volgens mij zijn er meer dan genoeg