esc_attr_e('Preloader','quomodo')
Home|Taal en tekst|Scherp blijven

Scherp blijven

eenvoudig schrijven

Als professionele tekstverbeteraar krijg ik heel wat op mijn beeldscherm. Voor mij is het heel normaal om te kijken of die zin niet nog wat korter kan. Of om die lijdende vorm weg te schrijven. Maar ik zie dat heel veel mensen daar de tijd niet voor kunnen of willen nemen. Ik merk het ook na het geven van mijn schrijftrainingen. Mensen gaan heel enthousiast de deur uit, maar na een week kun je de eerste lijdende zinnen alweer uit hun teksten schrappen.

Veranderen is namelijk erg lastig. Zeker wanneer je iets al jarenlang op dezelfde manier doet. Zie dat maar eens met een middagje of dagje trainen te veranderen! Ruim je spullen maar eens in een andere lade op. Het duurt soms een dikke week voor je weer meteen de juiste lade voor je spullen opent. Verandering kost tijd en bewustwording. En je moet het ook nog zelf willen.

Tijdens mijn training maak ik mensen dus vooral bewust. Hoe schrijf je? Waarom doe je dat zo? Kan dat niet klantvriendelijker of eenvoudiger? Ik hoop dat ze vervolgens niet meer zomaar alles intikken, maar eerst nadenken. Wanneer ze ook nog even hun tekst nalezen voor ze op ‘verzenden’ drukken, mag ik eigenlijk al heel erg blij zijn. Zelf merk ik dat ik na het geven van een training weer scherper ben. Dan schrijf ik net dat tandje duidelijker en met redigeren ben ik strenger.

Maar wat doe je als je echt wil dat mensen structureel eenvoudiger, vriendelijker of beter gaan schrijven? Dan heb je meer nodig dan alleen een dagje trainen. Dat vraagt om een betrokken en taalvaardige eigen medewerker die zijn of haar collega’s scherp houdt. Iemand die regelmatig even meekijkt en tips ter verbetering geeft. Die af en toe flink de discussie aan gaat. En die af en toe een herhaling organiseert en een extra training voor nieuwe medewerkers of hardnekkige weigeraars.

Want mensen uit hun gewoonten halen is een hele opgave. Dat kost tijd, moeite en soms een beetje geld. Maar het kan ook heel wat opleveren: blijere klanten, betere contacten en minder telefoontjes met vragen om verduidelijking. Ik kom dus niet alleen graag die training geven, maar ik houd je medewerkers ook graag scherp.

Wil jij dat ook in jouw organisatie of bedrijf? Meer over mijn trainingen lees je hier.